پر کردن خلاء نظام صلاحیت حرفهای توسط سازمان آموزش فنی و حرفهای
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با تأکید بر پر کردن خلاء نظام صلاحیت حرفهای توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای، گفت: برخی مشاغل به تعداد کم و حساس مورد نیاز صنایع و مشاغل به صورت گسترده در جامعه وجود دارد که بایستی تقاضای صنایع و بازار کسب و کار احصاء و در دورههای فنی و حرفهای آموزش آن تعریف و این دو بازار به هم وصل شود.
پر کردن خلاء نظام صلاحیت حرفهای توسط سازمان آموزش فنی و حرفهای
به گزارش خبرگزاری برنا،غلامحسین محمدی سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفهای کشورمهارت آموزی را مهمترین موضوع اشتغال در کشور عنوان کرد و گفت: استانداردهای شغلی از نظام صلاحیت حرفهای که آخرین آن ایسکو ۲۰۰۸ و مورد تأیید سازمان جهانی کار است، تدوین میشود که در ایران نیز طبق این استاندارد، به ارائه آموزشهای مهارتی پرداخته میشود.
وی با بیان این پرسش که آیا کارشناسانی که در سکوها مشغول به کار میباشند دارای صلاحیت حرفهای برای انجام آن شغل میباشند؟، تصریح کرد: این نظام مشخص میکند که افراد دارای حرفه و شغل، نیازمند به کسب چه شایستگی هستند و چگونه میشود در این حرفه به آنان کار ارجاع شود و نظامهای بیمه و مسئولیت مدنی در دنیا طوری رفتار کردند که صلاحیت شغلی حرفهای را مورد سنجش قرار میدهند و پس از آن حمایت میکنند.
سرپرست این سازمان با بیان اینکه ۸ درجه در این نظام از نظر صلاحیت شغلی و حرفهای قرار دارد، خاطرنشان کرد: درجات صلاحیت حرفهای از کارگر ساده، تکنسین، تکنسین ارشد تا دکترای حرفهای پیش میرود و اینکه اشخاص از چه فرآیندی و مسیری موفق به کسب مهارت میشوند از دبیرستان، هنرستان، دورههای غیررسمی، دانشگاهها و ... دارای اهمیت نمیباشد بلکه این مسأله حائز اهمیت است در چه زمان و مکانی مورد سنجش مهارت قرار گرفته و در کدام رتبه از این ۸ محور مهارتی قرار میگیرید؟
وی با اشاره به اینکه کل نظامهای فنی و حرفهای برای رسیدن به این چارچوب شکل گرفتهاند، بیان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای، حوزههای مختلف وزارتی و مجموعههایی در شورای عالی فنی و حرفه ای، یکی از وظایفشان رفتن به این سمت است ولیکن تا کنون اتفاق ملموسی در پیاده سازی این نظام صلاحیت حرفهای نیفتاده است.
پر کردن خلاء نظام صلاحیت حرفهای توسط سازمان آموزش فنی و حرفهای
محمدی با تأکید بر پر کردن خلاء نظام صلاحیت حرفهای توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای، افزود: برخی مشاغل به تعداد کم و حساس مورد نیاز صنایع و مشاغل به صورت گسترده در جامعه وجود دارد که بایستی تقاضای صنایع و بازار کسب و کار احصاء و در دورههای فنی و حرفهای آموزش آن تعریف و این دو بازار به هم وصل شود.
عدم وجود زنجیره ارزش از نهادهای تولید ابزار و فرآیندهای تولید و بازار
وی در تشریح وضعیت کنونی وضع آموزشهای فنی و حرفه ای، اذعان کرد: آموزشهای فنی و حرفهای در ایران به شدت عرضه محور است و اینکه ما صنعت نداریم، کارخانه داریم و زنجیره ارزش از نهادهای تولید ابزار و فرآیندهای تولید و بازار وجود ندارد، حرف درستی است.
معاون وزیر با اشاره به سرعت رشد فناوری و تغییرات علم و صنعت در دنیا، افزود: تنها چیز ثابت در این جهان تغییر است، در شرایط فعلی این سرعت فناوری است که باعث میشوند پویایی گستردهای در مشاغل داشته باشیم و با فناوریهای برافکنی روبرو هستیم که اساساً خیلی از مشاغل را تغییر میدهد، مخصوصا هوش مصنوعی که منجر به ایجاد مشاغلی میشود که حتی در مخیله ما نمیگنجد.
وی با مقایسه هوش مصنوعی و فناوریهایی مانند برق و اینترنت، گفت: هوش مصنوعی با ایجاد تفاوتهای برافکن مشاغل جدید ایجاد میکند و در این برهه ما با از دست دادن مزیتهای نسبی در مشاغل روبرو خواهیم شد به طور مثال فناوریهای دانش بنیان مانند کدنویسی که در چند سال آینده این شغل از بین میرود و هوش مصنوعی این کار را انجام میدهد.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفهای بر تغییر نظام آموزش فنی و حرفهای با توجه به سرعت تحولات به یک نظام تقاضامحور، بسیار پویا، به شدت مشارکت جو با صنعت و خدمات، به شدت بین المللی و به روز، مبتنی بر داده و اطلاعات تأکید کرد و افزود: این سازمان باید بتواند خودش را دائما تغییر دهد و در محیطهای مختلف، واکنش داشته باشد و اگر چنین حرفه آموزی را نداشته باشیم، سازمان آموزش فنی و حرفهای کارا نخواهد بود.
وی با ابزار نگرانی از آینده مشاغل به دلیل عدم وجود برخی زیر ساختهای نهادی و فیزیکی برای این تغییرات، گفت: بهترین سنجه برای اینکه ما در دنیای آینده، روی چه مهارتهایی کار کنیم، بررسی نرخ رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی کشورها و دولتها در گذر زمان است که چه اتفاقاتی در فناوری و صنعت برای آنها افتاده است.
محمدی با ببان اینکه مهارتهای کلیدی که میتواند مزیت نسبی ایجاد کند در حوزههای نرم است، عنوان کرد: برای حوزههای نرم باید مهارتهای متنوعی را تولید کنیم، ذهن نیازمند مهارتهای چند بعدی و چند رشتهای است تا بتواند فناوری را توسعه دهد و برای مسائل پیچیده راه حل پیدا کند و امروز به فردی نیازمندیم که توانایی تحلیل، قضاوت تصمیم گیری در کنار دانش تخصصی و مهارتهای مبتنی بر دادههای موجود را داشته باشند.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفهای با اشاره به برنامه پیشرفت هفتم، خاطرنشان کرد: ۵۰۰ هزار نفر نیروی کار متخصص و ماهر در اقتصاد دیجیتال در ۱۵ حوزه فناوری داده مانند مثل هوش مصنوعی، داده محوری، اینترنت اشیاء، واقعیت مجازی، بلاک چین و امنیت سایبری و ... نیازمندیم که بایستی افرادی در این حوزهها تربیت شوند.
نظر دهید