مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران عنوان کرد:
تاکید بر توسعه مهارتآموزی و مشارکت اجتماعی در آموزش فنی و حرفهای مازندران
سیدحسین درویشی، مدیرکل آموزش فنی و حرفهای مازندران، در جلسه وبیناری با روسای مراکز استان، بر اهمیت گسترش مهارتآموزی و انطباق آموزشها با نیازهای واقعی جامعه تاکید کردند. و گفت: توسعه زیرساختهای آموزشی، مبتنی بر نیازهای شغلی و اجتماعی استان، نقش کلیدی در پیشرفت اقتصادی و فرهنگی ایفا میکند.

تاکید بر توسعه مهارتآموزی و مشارکت اجتماعی در آموزش فنی و حرفهای مازندران
به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران،جلسه وبیناری شورای اداری و آموزشی پایان سال ۱۴۰۳ با حضور سیدحسین درویشی مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران، معاونین، مدیران حوزه معاونت آموزشی و اداری این اداره کل و روسای مراکز آموزش فنی و حرفه ای سطح استان، یکشنبه ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۳ در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد..
سیدحسین درویشی، مدیرکل آموزش فنی و حرفهای مازندران، در جلسه وبیناری با روسای مراکز استان، بر اهمیت گسترش مهارتآموزی و انطباق آموزشها با نیازهای واقعی جامعه تاکید کردند. و گفت: توسعه زیرساختهای آموزشی، مبتنی بر نیازهای شغلی و اجتماعی استان، نقش کلیدی در پیشرفت اقتصادی و فرهنگی ایفا میکند.
وی افزود: آموزشهای ارائهشده باید به گونهای طراحی شود که افراد با استفاده از فناوریهای جدید و تجهیزات پیشرفته، توانایی ورود به عرصههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را داشته باشند. ضرورت هماهنگی میان دانش و مهارت، برای موفقیت شغلی و اشتغالزایی حیاتی است.
درویشی با اشاره به جایگاه ویژه سازمان آموزش فنی و حرفهای در نظام آموزشی کشور، بیان داشت: همکاری و مشارکت میان دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی، طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، امری ضروری است. بهرهگیری از ظرفیتهای مردمی و مشارکت خیرین مهارتی، به ما این امکان را میدهد که توانمندیهای فنی را ارتقاء دهیم و نیازهای جامعه را به بهترین شکل ممکن برآورده سازیم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای مازندران خاطرنشان کرد: توجه به آموزشهای مهارتی در حوزههای کشاورزی، گردشگری و صنعت، اولویتی جدی برای استان است و افزود: ما باید با ارائه آموزشهای کاربردی و متناسب با بازار کار، این سازمان را به عنوان یکی از ارکان اصلی ایجاد اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی معرفی کنیم.
وی همچنین به اهمیت توجه به مهارتآموزی در نظام آموزشی و هماهنگی با سیاستهای راهبردی کشور اشاره کرده و تاکید کرد: با تلاش و کوشش مشترک این سازمان میتواند به بهترین شریک در تحقق اهداف اشتغالزایی و مهارتآفرینی تبدیل شود.
تقویت جایگاه و نقش مراکز آموزش فنی و حرفهای در توسعه اشتغال و مهارتآفرینی استان مازندران
سید حسین درویشی مدیرکل، بر اهمیت تقویت جایگاه اداری و اجرایی این مراکز در سطح فرمانداریهای شهرستانها تاکید کرد و اظهار داشت: ضروری است تا مراکز آموزش فنی و حرفهای در مکانهایی استقرار یابند که دسترسی به آنها برای مردم تسهیل گردد و همکاری با مسئولان محلی، همچون فرمانداران، نمایندگان مجلس و ائمه جمعه شهرستانها بهبود یابد.
درویشی همچنین خواستار برنامهریزی دقیق برای ارائه گزارشهای منظم عملکردی شدند و تاکید کردند: «هر یک از شهرستانها باید توانمندیها، ظرفیتها و عملکردهای خود را مستند نموده و به صورت دورهای به فرمانداران و مقامات استان ارائه نمایند تا نقش آموزشهای فنی و حرفهای در توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی در ادامه بیان داشت: شورای هماهنگی دستگاههای تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید بستری برای توسعه همکاریها و اشتراکگذاری دستاوردها میان نهادهای مختلف باشد. همچنین، توجه ویژه به آموزشهای مهارتی در بخشهای کشاورزی، صنعت، گردشگری و حتی زندانها، از جمله اولویتهای این اداره کل برای سالهای آتی است.
درویشی تأکید کردند: برنامهریزی برای ارائه بیش از ۱۶ میلیون نفر ساعت آموزش در سال ۱۴۰۳ یکی از اهداف کلیدی ما است که باید با دقت و بر اساس نیازهای واقعی و اولویتهای استانی تدوین شود. این امر مستلزم شناسایی دقیق ظرفیتها و بازخوردهای مناسب از دورههای آموزشی است.
وی همچنین به اهمیت پژوهش و تحلیل دادههای آماری اشاره کرده و افزودند: بازنگری و ارزیابی مستمر عملکرد دورههای آموزشی و تهیه گزارشهای تحلیلی میتواند تأثیر چشمگیری در اصلاح فرآیندها و ارتقاء کیفیت آموزش داشته باشد.
در خاتمه بر لزوم تقویت زیرساختهای آموزشی و ایجاد تعامل با سایر نهادها و بخش خصوصی تأکید کردند و خاطرنشان نمودند که آموزش فنی و حرفهای به عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار استان، نیازمند حمایت و مشارکت همهجانبه است..
راهبردهای جامع و نوآورانه در توسعه آموزش فنی و حرفهای مازندران
سیدحسین درویشی، مدیرکل آموزش فنی و حرفهای مازندران، در نشست وبیناری با روسای شهرستانها، بر لزوم برنامهریزی دقیق و بازبینی عملکردها در حوزه آموزش فنی و حرفهای تأکید کرد. وی بیان داشت: «با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان، ضروری است تا برنامهها و سیاستهای آموزشی با هدف ایجاد اشتغال پایدار و تقویت مهارتهای نوین تدوین شوند.
وی با اشاره به اهمیت شفافیت و عدالت در فرآیندهای اداری و آموزشی، افزود: کارمندان و مسئولان نباید در تعارض منافع قرار گیرند و باید برای ایجاد اعتماد بیشتر میان دولت و بخش خصوصی تلاش کنیم. همچنین، موضوع درآمدزایی از طریق مشارکت بخش خصوصی و واگذاری کارگاههای بلااستفاده به مشاغل نوظهور از اولویتهای ما است.
در این نشست، درویشی بر تقویت همکاریها با دستگاههای مهم مانند ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد برکت و آستان قدس رضوی تأکید نمود و خاطرنشان کرد: بهرهگیری از ظرفیتهای موجود و همچنین تلاش برای توسعه مسئولیت اجتماعی میتواند تأثیر بسزایی در توسعه اقتصادی و فرهنگی داشته باشد. همکاری نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان در تحقق این اهداف بسیار ارزشمند است.
وی در ادامه تأکید کرد: نقش شورای هماهنگی دستگاههای تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تدوین مصوبات و پیگیری اهداف ملی و استانی بسیار حیاتی است. انتظار میرود، اقدامات جدید در حوزه مشاغل نوظهور، سهم ۲۰ درصدی آموزشها را در سال آینده شامل شوند.
همچنین، ایشان با اشاره به اهمیت نوآوری و خلاقیت در فعالیتهای آموزشی گفت: باید از ظرفیتهای خلاقانه و نوآورانه برای تغییرات محتوایی بهره گرفت و با برنامهریزی اتاقهای فکر، تأثیرگذاری بیشتری در فرآیندهای آموزشی ایجاد کرد..»
درویشی در پایان بر لزوم ایجاد یک «معامله برد-برد» میان دولت و بخش خصوصی تأکید کرده و اظهار داشت: «تنها از این طریق است که میتوان آموزشهای فنی و حرفهای را به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار جامعه معرفی و تقویت کرد.
نظر دهید