تبیین و تشریح نقش آموزش های فنی و حرفه ای با محوریت طرح تابستانه مهارت برای دانش آموزان در روستای برگه شهرستان میاندورود
نشست تبیین و تشریح نقش آموزش های فنی و حرفه ای در روستای برگه شهرستان ساری با حضور سید حسین درویشی مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان به همراه جمعی از مسئولین شهرستان میاندرود مورخ 16 اردیبهشت 1403 در مدرسه شهید اسفندیاری این روستا برگزار شد.
تبیین و تشریح نقش آموزش های فنی و حرفه ای با محوریت طرح تابستانه مهارت برای دانش آموزان در روستای برگه شهرستان میاندورود
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران، نشست تبیین و تشریح نقش آموزش های فنی و حرفه ای با محوریت طرح تابستانه مهارت برای دانش آموزان در روستای برگه شهرستان ساری با حضور سید حسین درویشی مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان به همراه جمعی از مسئولین شهرستان میاندرود مورخ 16 اردیبهشت 1403 در مدرسه شهید اسفندیاری این روستا برگزار شد.
در این نشست درویشی مدیرکل بیان داشت: دنیای مشاغل و حرفهها بر خلاف گذشته با سرعتی باور نکردنی در حال تغییر است. بنابراین با توجه به پیشرفت سریع فناوری و به دنبال آن تغییر شرایط حرفههای گوناگون، ضرورت دارد نیروی انسانی همگام با مهارتها و تواناییهای جدید باشند.
وی افزود: شغل های مورد نیاز کسب و کار بیشتر از نیروی فارغ التحصیلان دانشگاهی به افرادی با مهارت بالا نیازمند است و مهارت آموزی به جای مدرک گرایی باید تبدیل به دغدغه خانواده ها شود زیرا فراگیری آموزش های مهارتی نقش مهمی در رونق اشتغال، کارآفرینی و توسعه پایدار دارد و امروز بخش زیادی از فارغ التحصیلان به دلیل نداشتن مهارت بیکار هستند. فقر مهارتی ریشه در عواملی دیگر دارد و کسب مهارت راهگشای اشتغال آنان است.
وی با بیان اینکه آموزشهای مهارتی در روستاها نیازمند توسعه و تقویت است، تصریح کرد: آموزش ساکنین روستاها با هدف اثربخشی و تأثیرگذاری بیشتر آموزشهای مهارتی، کمک به توسعه اقتصادی، عدالت آموزشی در مناطق روستایی، توانمندسازی جوانان روستا، افزایش درآمد و کاهش هزینههای خانوار و در نهایت ماندگاری ساکنین در روستاها انجام میشود.
درویشی مدیرکل دیگر کار سنتی در روستاها جوابگوی ایجاد شغل برای جوانان نیست و باید مطابق با وضعیت موجود تغیر و برای جوانان با تکنولوژی جدید فرصتهای شغلی ایجاد کرد و با نیازسنجی، آموزش متناسب نیاز شغلی برنامه ریزی و افراد پس کسب مهارت طبق سفارش بازار کار وارد شغل مورد نظر میشوند.
این مقام مسئول گفت اظهار داشت: توانمند سازی مدارس با اجرای آموزشهای مهارتی با در نطر گرفتن نیازهای بومی ابتدا نیازهای منطقه خودشان را شناسایی و متناسب با آنها مهارتهایی را تعریف کنند تا دانشآموزان پس از فراغت از تحصیل به سمت شغلهایی متناسب با نیازهای منطقه خود بروند.
وی گفت: ظرفیتهای بخش دولتی و بخش خصوصی آمادگی دارند براساس نیاز سنجی آموزشی احصاء شده برنامه مهارتی تدوین و شکل هدفمند ارایه شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران در این نشست پیشنهاداتی مطرح کرد: مشخص کردن جامعه متقاضی آموزش، نیاز ها و اولویت های زمان بندی آموزشها، اهمیت کشف استعداد فرد با مشاوره شغلی در مدارس، برگزاری اولین دوره کارآفرینی در روستا با همت دهیاران و بخشدار ، دوره های کوتاه مدت، همانند نهضت سواد آموزی، نهضت مهارت آموزی را نشر بدهیم و اعلام آمادگی ارائه هر گونه خدمت با توکل به عنایت پروردگار در این حوزه برشمرد.
در خاتمه رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان میاندورود گفت: از ظرفیت این شهرستان برلزوم برنامه ریزی جهت ساماندهی اوقات فراغت دانش آموزان منطقه با محوریت روستای برگه اشاره و خاطرنشان کرد: گرایش دانش آموزان به سمت آموزش های مهارتی نقش موثری در تامین نیروی کار ماهر در جامعه خواهد داشت.